Bickes.reismee.nl

Nanchang

Ni Hao,

Donderdag zijn we naar het Terracottaleger geweest. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden... (foto's v serie 5)
Terug in het hotel hebben de kinderen zich lekker vermaakt in het overdekte zwembad op de 3e verdieping ... Dat is best uniek hier een zwembad in het hotel.
Wel verplicht een badmuts tbv de hygiëne, hu hu , die chinezen tuffen gewoon in de overloop van het bad. Ik vroeg het gewoon aan een chinees waarom ze (hij) dat doen,
en het enige eerlijke antwoord was, well its a bad habit of the chinese people .... ok ok thank you .... where you from ..... ah Golland ???
's Avonds hebben we even gelopen door wat de Islamitische wijk bleek. Allemaal eettentjes met open vuur, waar allerlei ondefinieerbare zaken op straat werden bereid.
Het zag er allemaal prachtig uit, mannen en vrouwen al roerend met grote lepels in nog grotere pannen. Ontzettend veel saté kramen, waar het rauwe vlees ongekoeld
naast lag. Het ruikt heerlijk, maar heb het niet geprobeerd. De verwachting is dat je dit beter kunt vermijden mbt buikloop.

De volgende dag hebben we ons gewaagd aan een fietstocht. Niet in het lokale verkeer, want ik denk dat je dat niet redt, maar veilig op de stadsmuur.
Hoe werkt het hier : Verkeerslicht op rood, en voetgangerslicht op groen ? Geen probleem, de auto's rijden gewoon door.
Het is echt duizendkeer kijken en jezelf veilig naar de overkant proberen te redden. Een uitdaging, zeg maar.

Om Xian staat een oude stadsmuur die nog geheel in takt is. Deze is erg breed, en je kunt er fietsen huren om rond te rijden.
We zijn eerst naar de North Gate gelopen, en hebben daar na enige discussie over enorme borg, een tandem gehuurd voor 2 uur. Met z'n 2-en een uur fietsen.
Het is op deze zonnige en zeer warme dag (40 graden), een beste kluif. Maar veel water drinken, is goed en belangrijk.

Oververhit en vermoeid vd wamte terug naar het hotel gelopen. De kinderen naar het zwembad en wij even chillen, en de spullen vergaren.
Morgen (zaterdag) gaan we vliegen vanaf Xian naar Nanchang in de provincie Jiangxi. In oktober 2004 zijn we in Nanchang geweest, en hebben Jian daar in onze
armen mogen sluiten.
We gaan naar het zelfde hotel toe, voorheen het Gloria Plaza hotel , nu het Gloria Grand Hotel.

Vanmorgen hebben we om 11.00 uur uitgecheckt en samen met Lily en chauffeur door het drukke verkeer naar het vliegveld van Xian.
Op het vliegveld van Xian was het niet zo gezellig bij de douane. Wij als westerse touristen , werden duidelijk anders behandeld dan de lokale bevolking.
De kinderen moesten hun botte knutselschaartje inleveren bij een zwaar gefrustreerde , somberkijkende , veel te grote maat uniform dragende, en te jonge chinese
ambtenaar. Wat een onzin.... had hij vanavond natuurlijk iets voor zijn eigen kinderen. De hoge wandelschoenen van Silvya en mij moesten uit, en apart door de scanner.
Alle gesloten flesjes water in leveren, paspoort 80 x gecheckt, fotos gemaakt en 2x handmatig gefouilleerd. Overkill ! Na ons kwam een chinees gezin met kinderen die huppelend en
fluitend door mochten lopen.
Ach ja, gelijke monniken, en ongelijke kappen of zo iets. :-) Het vliegtuig vertrekt.

In Nanchang worden we opgewacht door de gids ´Liyung´ als ik het goed heb gehoord, in plaats van Shirley (die we verwacht hadden). Shirley was te druk.
Shirley was onze gids in 2004. No problem at all.
Liyung, is een fijne, aardige en zeer goed engels sprekende gids. Hij komt uit deze omgeving en vertelt er veel over, en licht de agenda toe van de komende dagen.
Maandag gaan we naar het kindertehuis van Jian, in Fengxin county. Ons bezoek is al geheel voorbereid. Hij heeft al contact gehad met het tehuis.
Ben heel benieuwd. Tegenwoordig is het geen kindertehuis meer maar een bejaardentehuis.

In Nanchang wonen nu 6 miljoen mensen. Een verdubbeling tov 2004. Er is ook een nieuw vliegveld bijgebouwd en een nieuw gedeelte van de stad aan de andere kant
van de rivier "Gan".

We rijden in ong 3 kwartier naar het Gloria Grand Hotel. Het is ondertussen al ietwat gedateerd, maar voor nu, luxe genoeg. We hebben 2 mooie kamers, die zowat gelijk
zijn aan onze oude kamer. We gaan morgen wel even kijken. Zondag worden we om 9 uur opgehaald door Liyung en chauffeur, om de omgeving te bekijken.

We zijn net terug van een kleine wandeling in de buurt, waar we lekker hebben gegeten in een chinees restaurant. Het smaakte heerlijk.
Een soort van smoor ajam, gewokte broccoli, nassi goreng, en een heerlijke kippenbouillon, met tomaat en ei. De mensen zijn hier erg vriendelijk.
Er zijn veel eettentjes en restaurants. Ik sprak iemand aan op straat die "engels" kon, en ons zelfs naar het restaurant bracht. Just to be kind.
Top !

Welterusten .....

Astrid

Eindelijk kan ik jullie verhalen lezen. Ben straks costa bruin' want zijn vandaag vanuit Pyreneeën naar L'Estartit gereden. Een feest van herkenning: de nachttrein, de vreemde Dongen die je steeds ziet. Heb bewondering voor jullie programma: veel doen en zien. Voor ons voelde Nanchang ook als een soort van thuiskomen. Ik denk dat jullie me wel snappen. Foto's zijn prachtig. Hoop dat trip naar wees/bejaardenhuis ook iets goeds oplevert. Lieve groet van ons drie RAX

Astrid

Typen!!! Dongen is dingen. Zal nooit een grapje maken over de naam van onze dochter: Dong Fang.

jeroen en odile

wat bijzonder dat jullie in hetzelfde hotel verblijven, lijkt met heel raar, zoveel jaren verder en Jian een stukje ouder.
heerlijk om jullie verhalen te blijven lezen

Lizzy

Wat leuk omdat allemaal te lezen. Ja wat een belevenis.
Streng zijn ze zeker. Geniet ervan groetjes

Greta

Oh lees nu pas weer, waren een paar dagen weg en verstoken van internet.
Zo bijzonder te lezen dat jullie weer in "ons" hotel zijn. Ga nu snel Nanchang 2 lezen!!