Bickes.reismee.nl

Nanchang (2)

Hi

Zondagmorgen ;
We hebben prima geslapen, en staan na een zeer goed ontbijt klaar in de lobby. Het ontbijt buffet bestaat uit chinese en " westerse " lekkernijen.
Het is iets voor 9 uur, en Liyung komt ons ophalen. Aan zijn voorhoofd te zien is het weer goed warm buiten. I think about thirty-nine degrees. Welcome.
We stappen in de gekoelde Buick bus, een luxe bus trouwens, met 4 captain chairs en een ruime 3e zitrij, lederen bekleding, en rijden richting het 'platteland' buiten Nanchang.
De boerderijen staan hier niet midden tussen de landerijen, maar naast elkaar, en bestaan uit 3 verdiepingen. Het is een status als je hier 'boer 'bent. De boeren hebben allemaal de huizen geerfd. Overdag boeren ze niet alleen, ze werken ook nog eens part-time in
de fabriek, en hebben zo een aardig inkomen. We stappen uit en bekijken wat rijstvelden, en een veld waar lotusplanten groeien. Hier zitten geen lotusbloemen meer aan.
De koppen met zaden staan er nog wel. Deze zaden worden gegeten, delicatesse.
Na elders nog een veld bekeken te hebben, gaan we naar de stad voor een lunch. We zijn in een restaurant aangekomen met 4 verdiepingen, en hebben een ruimte gekregen op de 4e verdieping in een eigen kamer. Je kunt ook beneden eten in een grote gemeenschappelijke ruimte, maar daar mag worden gerookt. Niet zo fijn.
In restaurants, mag er meestal gerookt worden, en de chinezen houden er eigen etiquette op na. Smakken, boeren, en roken terwijl er nog gegeten wordt, alles kan.
ach je went er aan.... alhoewel. :-)

We zitten boven met ons zessen aan een ronde tafel, met een glazen draaiplateau. Liyung en de chauffeur eten gezellig met ons mee. Liyung en ik bestellen een
aantal gerechten aan de hand van de plaatjes aan de muur beneden, die ook door hem worden toegelicht aan de bediening. Kort erna worden de gerechten in onze kamer gebracht. Het ene gerecht iets heter dan de andere ..... lekker koken kunnen ze wel hier.
Met thee en koud water, kunnen we soms wat blussen.

Met een volle buik rijden we naar een park, waar vaak veel ouders met kinderen komen om te spelen. Er staan wat kermis attracties, maar het is erg rustig.
Het is gewoon te warm. Op wat bankjes doen mensen hun middag tukje, en een kunstenaar is druk in de weer te kalligraferen. Met chinese karakters.
De originele namen van Jian en Dalòng laten we door hem kalligraferen in chinese karakters. Werkelijk prachtig om te zien, en het resultaat is top.
Een ijsje brengt tijdelijke verkoeling en we wandelen verder door het park, langs kaartspelende bejaarden en jongeren, bloeiende lotusbloemen en wat hangouderen.

Tot slot wil Liyung nog met ons naar een museum van Nanchang, waar we helaas de toegang worden geweigerd, door een overijverige en oververhitte portier / agent / dienstklopper
omdat we ons paspoort niet bij ons hebben. Nee, daar loop je ook niet de hele dag mee rond, en in deze hitte en transpiratie kun je het uitwringen op het eind vd dag.
Liyung probeert het nog, maar helaas. Normaal is dit niet nodig, blijkt uit eerdere ervaringen. (waarschijnlijk een andere portier).

Terug naar het hotel, lekker douchen en ff chillen. Morgen, maandag, worden we om 9 uur opgehaald. We gaan naar Fengxin county naar het kindertehuis van Jian.

Maandagmorgen;
Stipt op tijd staat Liyung in de foyer van ons hotel. Het is wederom erg mooi weer. 38 ipv 39 graden vandaag. Iig gelukkig geen regen zoals eerder in Beijing.
Na 5 kwartier rijden komen we aan in Fengxin County / Hui Bu, bij het kantoor van het kindertehuis. Ons bezoek is aangekondigd, en als we uitstappen, worden we conform het protocol van bijzondere gebeurtenissen, verwelkomd met een 10 duizend klapper van echt chinees vuurwerk. (firecrackers) Oorverdovend, maar hartverwarmend.
Een gastvrije knuffel van de directrice volgt. We gaan het kantoor binnen en nemen plaats. Er staan alllerlei lekkernijen voor ons klaar.

Van het kamerbreed groot spandoek, met de tekst "Welkom Jian (chinese naam) " worden we stil en moeten we even slikken .... Wat een hartverwarmend en gastvrij welkom.
Na wat fotos, en een korte rondleiding bij het gebouw van het voormalige kindertehuis, rijden we naar een restaurant, waar we zijn uitgenodigd voor de lunch
samen met een ander spaans gezin, die ook een bezoek brengen voor hun dochter. Een nieuw kindertehuis staat iets verderop, en het voormalige kindertehuis
doet nu dienst als een soort bejaardentehuis. Het is heel bijzonder , en ook fijn, om dit vandaag allemaal te mogen ervaren.
De lunch, (warm eten met wel 10 gerechten), sluiten we af. We bedanken de directrice en collegae ontzettend, voor alles en rijden terug naar het Gloria Grand hotel.
In het hotel, zie ik toevallig een plaatje van een zwembad voorbij komen op een billboard, blijkt dat ze er hier ook één hebben, de kids zijn dolblij.

Iets eerder dan 18 uur, komt Shirley op bezoek in onze kamer, zoals is afgesproken met Liyung. Shirley is onze gids uit 2004. Ze had helaas geen gelegenheid om
onze gids te zijn deze reis, maar wilde ons wel graag ontmoeten. Dit was erg leuk, en fijn. Wow Jian, 12 jaar later, al een hele dame.
Na veel praten, wat drinken en snoepen en presentjes hebben we afscheid genomen.
Al met al een indrukwekkende dag.... nu eerst nog iets eten en voor straks welterusten. Morgen hebben we een vrije dag ..... :-)

Francis

Wat een bijzondere ontvangst. Grandioos!!! Wat fijn dat Shirley nog bij jullie op bezoek kwam.

Marleen

Met een spandoek nog wel. Bijzonder hoor!

Simone, Ron en Lynn

Wauw wat een ontvangst! Leuk om zo met jullie mee te reizen/lezen. Geniet!! Liefs van ons:-)

Marcel

Vermakelijk leesvoer Max, erg leuk !

"Hangouderen" :))

Bijzonder land, of liever werelddeel..

Goede reis !

Greta

Oh gaaaafff! Maakt me wel aan het twijfelen. Wij zijn eigenlijk niet van plan om weeshuis te bezoeken! Nog maar even kijken dan. En wat leuk dat jullie Shirley toch nog even hebben ontmoet! Wij hebben destijds trouwens gezwommen daar. Mooi uitzicht als ik me het goed herinner. Je kan vanaf daar de pagode ook zien.
Hoe vinden de kinderen het?

miep

jemiee wat zijn jullie geweldig ontvangen, en wat een moeite dat ze voor jullie hebben gedaan.
Weer een enorme ervaring.

odile en jeroen

wat bijzonder, het kindertehuis van Jian, mooi om te lezen en wat een moeite hebben ze daar gedaan.

hoe vond Jian het?

Ingrid

Super leuk om allemaal te lezen. Geniet er maar lekker van samen

Indra

Wat leuk dat jullie zo hartverwarmend worden ontvangen !

Rick,Chantal en Feng

Wat een bijzondere reis! Fijn dat jullie zo hartelijk ontvangen werden in het kindertehuis van Jian. Mooie, indrukwekkende ervaring voor Jian en jullie. We zijn heel benieuwd hoe Jian en Dalong het vinden om in China te zijn. Over het bezoek aan het kindertehuis in Beijing zijn we ook benieuwd. Zo te zien zijn jullie daar niet binnen geweest? Dat horen we nog wel op een ander moment. Geniet er nog van samen!

Silvya, Jian, Dalong, Max

Wederom hartelijk dank voor alle lieve en leuke reacties van jullie allemaal.

Willy

Jeetje wat bijzonder in het kindertehuis.
Liefs uit het andere azie