Bickes.reismee.nl

Shanghai (2) (slot)

Hi,

Het is nu woensdagavond 10 augustus, nog 2 nachten, dan gaan we terug, via Wenen. De tijd vliegt voorbij, na 3,5 week is het ook mooi en fijn om huiswaarts te gaan.
Het is rond 9 uur en we gaan ontbijten in de Peacock hall. Een bijzondere zaal. Oud, authentiek, sjiek, mooi, bijzonder. Hier heeft de eerste stockexchange
van Shanghai plaatsgevonden. De zaal is prachtig in takt en wordt ook gebruikt voor bijeenkomsten, congressen, presentaties etc. Het ontbijt smaakt er iig niet
anders van :-) Het hotel lijkt wel een museum, overal hangen oude foto's met cinese en 'engelse' teksten, kunstwerken en referenties.
In een gerestaureerde ruimte (expositie) zien we idd foto's van Charlie Chaplin maar ook van Albert Einstein. Zij hebben hier ooit gelogeerd. Jeee.
Ook zijn hier veel tv-opnamen gemaakt voor diverse films, series aldus een illustratie / beschrijving.

We vragen een kaart bij de receptie en de aardige medewerker wijst ons oa de routes naar de Bund, de Jade Buddha Tempel, de Yu garden en
de Oriëntal Pearl Tower. We lopen eerst naar de Bund en vervolgens de Yu garden. De Bund is een promenade / boulevard langs de Huangpu rivier.
Het uitzicht vanaf de Bund op de overkant , oa Pearl Tower is erg mooi. Wat een architectuur, allemaal moderne gebouwen. Aan onze kant staan juist authentieke
oude gebouwen. Een groot contrast. Dat maakt het ook wel bijzonder. Fotooo'ss.
Het is hier warm, bijna 40 graden. Met flesjes water en de camera gereed lopen we de Bund af richting de Yu garden. Een parkje met daarachter het begin van de
oude originele chinese wijk. Ik zeg, een verschil van dag en nacht met de omgeving zojuist. Geen hoogbouw, geen bling bling, maar een gezellige drukte met tig
winkeltjes, eettentjes, en huisjes. Qua sfeer heeft dit onze voorkeur, beide omgevingen hebben zo hun + en -. Er is een groot verschil in China tussen arm en rijk
mbt welvaart. Ik weet niet wie er gelukkiger is hier, de boeren op het platteland en de mensen in de oude wijken, of de business people. Ik denk de eerste groep.

We lopen. kijken en kopen ook eea. Ons motto is, water blijven drinken. We lopen menig hoekje om en je komt in de woonstraat van deze ondernemers.
Van muggen heb je hier gek genoeg weinig last, wel van voorbij razende elektrische scooters. Je hoort ze niet, en merkt ze pas op als ze je bijna steken.
Sommige 'racen' al toeterend door de drukke straatjes. Waar is de vliegenmepper.... :-) Lunchen doen we bij een noodlesoup specialist, waar we een gekoelde schone
tafel spotten. Een gokje op de fotomenukaart met uiteenlopende bamisoep variaties, levert goed resultaat. Prima smaak, alleen veel te veel. Ze serveren grote porties.
Rond 16 uur is het wel ok, en pakken we een taxi naar het hotel. Ook deze taxichauffeur begint spontaan in het chinees tegen mij, kijkend naar Silvya en onze kinderen,
vanne .... hoe zit dat ?? Positief. Dat is wat ik er van begrijp, en op mijn vraag, of het in het engels kan, krijg ik een vriendelijk lachje. Wat zeker nee betekent.

Morgen gaan we naar de Jade Buddha Tempel en de Pearl Tower met de subway. Gezien onze ervaring in Beijing zal dat wel goed gaan. Ik post hierna ook de laatste fotos.
Ik wil iedereen nogmaals hartelijk bedanken voor het 'meereizen', en de leuke reacties ook namens Silvya, Jian en Dalòng. Vrijdagnacht ergens komen we terug op Schiphol.

Einde bericht. Over en sluiten maar.

Tot ziens ...

Anita Werler

Ik ben wat laat in jullie verhalen verslag ingestoken. Vond het erg leuk om zo een beetje met jullie mee te reizen. Wat hebben jullie veel beleefd! Voor je dat thuis allemaal op een rijtje hebt;-). Wat een heerlijk avontuur ook om zo met elkaar te beleven. Goede en prettige reis naar huis gewenst van ons.

Anke

Ahhhh, jammer, al weer laatste verhaal, :-((

Jacqueline

Leuk om jullie verhalen te lezen!
Goede reis terug en thuis lekker nagenieten.

Marleen

Dat ging snel! Lekkere laatste uurtjes, een goede reis terug en sterkte weer terug (ik heb net de verwarming aan gedaan met het uitzicht op een natte tuin...). Kus voor jullie alle 4!

Jeroen Klapwijk

Leuke verhalen en het las als een mooie reis. Succes met de lange vlucht terug en tot binnenkort! Geniet nog even van deze laatste momenten.

Astrid

Een goede vlucht terug!

Lizzy

Leuk omdat allemaal te volgen. Wens jullie alvast een goede reis terug. De tijd vliegt ook zo weer om. Tot gauw doeiiii

Familie Buitenhek

Jullie mooie reis alweer voorbij. Leuk om jullie reisverslag te mogen lezen. Wij zitten nog tot woensdag in Beijing en dan is het voor ons ook afgelopen. Nog bedankt voor de gezellige dagen samen in Yangshuo en het allerbeste voor jullie viertjes.

Jeanette

Heb net ff lekker al jullie verhalen gelezen, wat een reis en ervaringen. Het is bijna een boek geworden, erg leuk om dit te mogen lezen. Heel mooi dat jullie dit met elkaar hebben mogen mee maken. Liefs Jeanette.

Ingrid

Was weer super leuk om te lezen. Tot gauw.

odile

ahh laatste verhaal en jullie zijn nu al thuis, welcome home, ff afkikken van alles, geniet van alle mooie herinneringen