Bickes.reismee.nl

Shanghai

Goedenavond,

Welkom in Shanghai. We zijn net aangekomen vanaf het vliegveld in het Astor House Hotel. Een prachtig authentiek hotel uit 1846. Volgens zeggen heeft Charlie Chaplin
hier ooit gelogeerd. Shanghai is een enorme stad. Alleen al in downtown wonen maar liefst 18 miljoen mensen, en in de hele regio van Shanghai, 25 miljoen.

Eerst even terug blikken. Gigglingtree Yangshuo. Zondagavond. Voor de voorstelling van 20 uur hebben we kaarten besteld via de receptie.
Om 18.45 uur staat de bus klaar en we gaan samen met een ander nederlands gezin opweg naar het centrum van Yangshuo.
De chauffeur neemt ons mee naar de ticketoffice van het openlucht theater, waar het inmiddels krioelt van de bezoekers. We ontvangen de tickets en lopen
naar de ingang. Wat een groot theater. Met honderden zitplaatsen, alles is uitverkocht. Hele kleine kinderen mogen op schoot, en de iets grotere tot 1.40 m
kunnen zitten op een houtenstoeltje voor de plek van een volwassene. Wij hebben 8 plaatsen op rij, ergens middenin, recht er voor. Top.
95 % chinese bezoekers, rest europees.

Om 20 uur begint het, en ja de taal is een barriere, maar het visuele aspect van het verhaal is duidelijk maar lastig te beschrijven.
Wat PRACHTIG. (Astrid, helemaal eens)
Het decor bestaat oa uit de bergen op de achtergrond, meertje ervoor, en de oevers voor en rechts. En alles is perfect verlicht dmv spots.
Je moet het gewoon zelf zien. De lichtshow heet 'Impression Liu Sanjie' van producer Zhang Yimou. Hij heeft de opening vd Olympische Spelen in 2008
verzorgt met een lichtshow. Foto's volgen. Later op de avond om 22 uur, is een 2e voorstelling.
Terug naar het hotel gaat minder vlot, gezien het verkeer letterlijk "vast" staat.

Maandagmorgen is het zwembad nog favoriet bij Jian en Dalòng, en in de middag gaan we naar het centrum van Yangshuo. Na wat komische koehandel, handjeklap,
voor de taxi, stoppen we aan een hoofdweg in Yangshuo. Wandelend voorwaarts passeren we een markthal van "vers ongekoeld" vlees en vis.
We hebben een paar stappen naar binnen gewaagd, maar zijn toch maar rechtsomkeert gegaan. Ja deze tekst is helaas reukloos... :-)
Op de trottoirs verkopen veel boeren hun zelf geteelde groenten, en vervoeren dit dragend met een soort van lat over de schouder met 2 emmers / manden er aan.
Het is echt leuk hier langs te wandelen. Na een veilige oversteek met een loopbrug komen we in de West street.
Deze straat begint met een soort van wassenbeelden museum, waar een half gelukte vergelijking van Obama en dito Mr. Bean de mensen
naar binnen moeten lokken. ...
Verder tientallen winkels met souvenirs, speelgoed, cosmetica, electronica (drones), kunst, kleding, etc. en niet te vergeten nog meer eettentjes.
Leuk om te zien, en langs te slenteren.... en ook wat gekocht. Op straat proberen 'goochelaars' en drone verkopers hun waar te slijten.... mooi.

Na een tijdje, is het mooi geweest, en gaan we met de taxi (handeltje) terug. Bij het hotel genieten de kinderen van een patatje oorlog (nederlandse eigenaar) :-)
en wij van een chinese variant. Morgen gaan we naar onze laatste bestemming, Shanghai.
Dinsdagochtend, 6 uur op staan , koffers pakken, ontbijten, en om 7.45 vertrekken met de bus naar het vliegveld in Guilin.
Vanaf het hotel is het ruim een uur rijden over de tolweg.

Inchecken gaat vlot, en de vliegreis duurt bijna 2 uur. De vlucht verloopt prima.
Morgen gaan we Shanghai verkennen.

ZaiJian.

The Chinese word zaijian - zàijiàn (goodbye in Chinese)

odile

ff laatste dagen niets gelezen van jullie reis, maar ik lees weer met plezier, hihi, gaaaaaaf